Kulttuurikasvatuspolku toi Keravan seiskaluokkalaiset Taide- ja Museokeskus Sinkkaan 

Sompion ja Keravanjoen koulujen 7.-luokkalaiset ovat vierailleet syyskuussa Taide- ja museokeskus Sinkassa osana Keravan kulttuurikasvatuspolkua. Toiminnallisilla opastuskierroksilla on tutustuttu Diivoja ja kylän naisia -näyttelyyn sekä tekoälyyn.

Vielä 15.9.2024 asti esillä olevassa Diivoja ja kylän naisia -näyttelyssä on hyödynnetty vahvasti tekoälyä. Muun muassa vanhojen valokuvien kuvanlaatua on paranneltu sekä osa näyttelyn naisista on herätetty tekoälyn avulle henkiin. 

Keravan 7.-luokkalaiset ovat käyneet toiminnallisten opastusten kautta tutustumassa näyttelyyn sekä päässeet itse harjoittelemaan tekoälyn hyödyntämistä osana kuvanmuokkausta. Tekoälyn avulla on yritetty muun muassa toisintaa Diivoja ja kylän naisia -näyttelyssä esillä olevia valokuvia sekä luotu kuvia keravalaisista sadan vuoden takaa. 

Tiistaina 10.9.2024 Keravanjoen koulun 7F-luokkalaiset pääsivät käymään Sinkassa toiminnallisella opastuksella osana kulttuurikasvatuspolkua. Keravalla on käytössä kulttuurikasvatussuunnitelma siitä, miten kulttuuri-, taide- ja kulttuuriperintökasvatus tuodaan osaksi opetusta päiväkodeissa ja kouluissa. 

Taide- ja museokeskuksessa oppilaiden mukana oli Keravajoen koulun kuvaamataidon lehtori Mari Järviluoma.  

“Kulttuuripolku on mielestäni hieno ja arvokas konsepti, joka parantaa lasten ja nuorten mahdollisuuksia päästä kulttuurielämysten äärelle. Koen, että paikalliseen kulttuuritarjontaan tutustumalla voidaan edistää luovuutta ja hyvinvointia. Tärkeää on ihan myös se, että lapset ja nuoret oppivat löytämään esimerkiksi museoiden luo ja toimimaan niissä”, Järviluoma kertoo. 

Tekoäly kiehtoo ja kiinnostaa oppilaita

Toiminnallisia opastuksia on ollut vetämässä 7.-luokkalaisille yhdessä kollegansa kanssa taide- ja museokeskuksen yleisötyöntekijä Verna Kirsi.

“Olen päässyt vetämään jo useamman työpajan seiskoille. Suurimmalle osalle tekoäly on uusi juttu, mutta osa oppilaista on aiemmin hyödyntänyt sitä myös kuvanmuokkauksessa. Tekoäly selvästi kiinnostaa oppilaita ja he ovat innoissaan kokeilemassa sitä, jopa niin innoissaan, että vierailut ovat sen vuoksi meinanneet venähtää”, Kirsi kertoo. 

Toiminnallisten opastusten päätteeksi oppilaat ovat olleet yhtä mieltä siitä, että tekoälyn avulla on vielä tässä vaiheessa hankala toisintaa valokuvia pelkkien sanallisten ohjeiden avulla. Oppilaita muistutettiin myös hyvästä medialukutaidosta, ja nuoret olivatkin yhtä mieltä siitä, että internetissä nähtäviin kuviin sekä videoihin täytyy osata suhtautua kriittisesti. 

Kuvaamataidon lehtori Järviluoma kertoo, että tällaiset vierailut ovat olleet oppilaille mieleenpainuvia ja korostaa kuinka tärkeää ja erityislaatuista on, että näitä tilaisuuksia on Keravalla tarjolla vain kävelymatkan päässä.